Mellem Realisme og Abstraktion


Inkompatible Epistler, Nis Schmidt, 1998

Fernisering søndag d. 2. marts 2008 kl. 14:00

Kunstneren vil være til stede
Udstilingen er arrangeret af Korsør Kunstforening

Nis Schmidt er født i 1932 i Haderslev. Han er autodidakt og medlem af BKF.

Nis Schmidt har udstillet i adskillige år. Siden år 2000 har det bl.a. været i Galleri Pi i København, Galleri Leoni og Galleri NB i Viborg, Galleri Garlishée i Grauballe, Galleri Capela i Juelsminde, Galleri munter i Nordskov på Fyn, Weibulls Galleri i Vedbæk, Galleri Rasmus i Kolding.
Det er også blevet til udstillinger på museerne i Haderslev og Christiansfeld, Museet på Sønderborg Slot og Vejle Kunstmuseum. Desuden har der været udstillinger i mange kunstforeninger i hele landet.

Nis Schmidt har udført kirkelige arbejder flere steder bl.a. kirker i Kolding, Sønderborg og Silkeborg samt Grandløse Kirke, Den Danske Kirke i Slesvig, Sct. Norberts Kirke i Vejle, som også har fået en bronzeskulptur.

Desuden er udført et større vægmaleri hos Kirk Telecom i Horsens og i VUC huset i Vejle.

NIS SCHMIDT SKRIVER SELV OM SIN KUNST:
Indtil 80’erne malede jeg symbolsk-abstrakt. Men ved at se de store udstillinger med Guldalder-malerne kom jeg i tvivl: Ville det ikke være muligt at male et lige så ærligt, tidssvarende, naturalistisk maleri i dag? Uden nostalgi (kulturen har jo bevæget sig siden dengang), redeligt at nærme sig den virkelighed, vi selv er en del af, som udgør vor hverdag.

Det blev til en serie billeder med slidte, brugte hverdagsting: et skåret emaljekrus, gammelt, godt brugt, rustent værktøj o.lign., ydmyge ting med spor af de mennesker, der havde brug for dem. Repræsentanter for jævne menneskers dagligliv. Jeg overvejede at kalde dem »franciskanske nature-morter«.

Efterhånden slog det dog ikke til, blot at afmale reale ting, til at tilfredsstille mit indre udtryksbehov. Siden har jeg så prøvet at forene et mere spontant-abstrakt maleri med tilføjelser af naturalistisk malede ting: værktøjet, emaljekøkkentingene i en mere komplex helhed, der udtrykker flere sider af vort menneskeliv: den naturlige verden, der omgiver os, og den mere åndelige, ubegribelige side af tilværelsen, der vanskeligt lader sig sætte på en formel.

Samtidig har jeg hele tiden fastholdt, at billedet består af en flade uden dybde. Perspektiv er svindel for øjet. Derfor er mit billedrum så kort som muligt, respekterer i så vid udstrækning, det lader sig gøre, den flade, hvorpå tingene afbildes. Det er en vanskelig proces, et gentaget tilløb og et spring, hvor man sjældent når over….